Kako bi izgledala savremena modna scena da nije bilo nje? Da li bi širina izbora garderobe bila onolika koliku je mi danas poznajemo? Nemoguće je videti scenario gde svojim buntom i ekscentricnim idejama, monotoniju modne industrije, nije razbila ova talentovana Engleskinja. Njeno ime je Vivienne Westwood, mada bi se mogla nazvati i majkom panka, i svako ko se smatra ljubiteljem mode treba da zna ko je ona.
Priča o neverovatnoj umetnici počinje od jedne devojčice sa severa Engleske, Vivienne Isabel Swire. Ona je rođena 8. aprila 1941. godine u porodici radničke klase. Na kraju pedesetih godina dvadesetog veka, sa porodicom se seli u londonsko predgradje Harou.
Kasnije se upisala na Harou fakultet umetnosti, sa kojeg se , posle jednog semestra, i ispisala. Smatrala je da je umetnost nesiguran posao i zaposlila se kao nastavnica u školi. Na sreću, ona nije potpuno odustala od svog umetničkog sna i održavala ga je pravljenjem i prodavanjem nakita, uporedno radeći kao predavač.
1961. godine upoznala je svog prvog supruga, Dereka Westwooda, sa kojim je nešto kasnije dobila sina. Sve se činio da ide po planu, međutim Vivienne nije bila srećna. Rekla je da, uprkos ljubavi prema mužu i sinu, život domaćice nije bio za nju. Tako se razvela i preselila kod svog brata.
Preselivši se kod brata, upoznala je njegovog prijatelja, Malcolma McLarena, menadžera grupe Sex Pistols. Ona se po drugi put upustila u brak i sa McLarenom dobila drugog sina. Vivienne je, na Malcolmov nagovor, zadržala prezime Westwood, jer kako on kaže, “Zvuči baš engleski.”
Očarao ju je život koji je Malcolm vodio. Student umetnosti, slobodan i veliki ljubitelj rok muzike. Vivienne je u njemu videla slobodu za kojom je ona žudela.
Zajedno sa njim, ona, 1971. godine, otvara svoju prvu radnju u Londonu, pod nazivom Let it rock. Ime prodavnice menjano je više puta, ali je lični pečat i bunt kojim je odisala ostao nepromenjen.
Štampane slike na majicama pokazivale su provokativne pornografske scene kojima je šokirala konzervativnu javnost.
Malcolm i Vivienne su se pridružili, tada maltene nepostojećoj, pank sceni i svojim kreativnim i buntovnim idejama od njega napravili ono što danas znamo kao pank.
Vivienne je pokazala kako iscepana majica može da izgleda šik, kako uz pomoć stila izjasniti svoj stav i kako biti slobodan. Ona je u svojim kolekcijama mešala pank i raskoš osamnaestog veka, cepala i zihernadlama ukrašavala komade odeće i uvela obuću sa visokom, da budemo precizni 22cm visokom, potpeticom.
Njene ideje su bile nešto što o čemu ljudi do tada nisu mogli ni da sanjaju.
Postala je druga britanska dizajnerka kojoj je pošlo za rukom da svoje kreacije pokaže na pariškoj Nedelji mode. Karijera joj je cvetala, ali je privatni život za to vreme venuo. Tako se, posle godina sreće, razvela od Malcolma. Sa njim nije pričala sve do njegove smrti, 2010.godine.
“Uopšte se nisam viđala sa McLarenom. Radila sam tolike revije u Parizu gde je on živeo, ali nikada mi nije palo na pamet da ga pozovem, jer mislim da je bio veoma loš prema meni i na kraju sam odlučila da prekinem svaki kontakt”, rekla je svojevemeno Vivienne.
Treći put se udala za svog studenta Andreasa Kronthalera koji je četvrt veka mlađi od nje, a za kog smatra da je jedan od najtalentovanijih ljudi u modnoj industriji.
Westwood je kreirala i venčanicu Carrie Bradshaw u prvom delu filma “Seks i grad”, koja se smatra za jednu od najlepših haljina u filmskoj industriji ikada. Bila je pozvana i da se pojavi u filmu. ali je odbila, jer ne poštuje rad kostimografkinje ovog filma. Smatra da su kostimi bezlični i dosadni, i sa premijere u Londonu izašla je posle deset minuta, potpuno nezadovoljna.
Još jedan dokaz da se Vivienne ne plaši da kaže šta ima je to da otvoreno govori šta misli i ne mari šta drugi misle o njoj. Javno govori šta misli o političarima i njihovim izjavama i izjašnjava se kao antinacionalista. Njenu divlju stranu nije sakrila ni pred samom kraljicom, kada je na čajanku na koju ju je kraljica pozvala došla obučena kao Sharon Stone u filmu “Niske strasti”, bez donjeg veša, čime kraljica nije bila previše oduševljena.
U svakom slučaju, žena koja je zauvek promenila tok mode, neko ko je krenuo bez dinara u džepu i svojim trudom zaradio bogatstvo, majka panka i neko ko se nikada ne plaši da glasno kaže šta ima. Unikatna, slobodna, intrigantna i vanvremenska. Borbenog duha i uvek na strani pravde i jednakosti. Vivienne Westwood, umetnica, dizajnerka, kreativni genije i aktivistkinja. U dve reči, žena genije.
Tekst: Katarina Mandić
Leave A Comment