Na najvećem britanskom stadionu Wembleyju tokom 2022. godini održan je isti broj koncerata i fudbalskih utakmica. Bilo je 16 rasprodatih koncerata, zvezda poput grupe Coldplay ili sjajnog Eda Sheerana, i ukupno 1.3 miliona kupljenih ulaznica.

Trend turneja po stadionima započeli su Beatlesi 1965. i od tada su tu praksu preuzele najveće pop zvezde poput Michaela Jacksona, Madonne, Eminema.

Ali odnedavno su stadioni prestigli dvorane i postali prvi izbor za velike turneje u Ujedinjenom Kraljevstvu, piše BBC.

„Zašto zvezde biraju nas? Stvar je u veličini“, kaže Steve Davidson, glavni operativni direktor fudbalskog kluba Sunderland AFC.

„Troškovi održavanja ovako velikih svetskih turneja su golemi pa muzičke zvezde i moraju da rasprodaju veće prostore da bi im se to isplatilo“, dodaje.

Davidson tvrdi da Stadium of Light (Stadion svetlosti) može primiti 60 hiljada ljudi na uobičajenom koncertu. Ta je činjenica privukla umetnike poput Beyonce i Pink da na leto nastupe na severoistoku Engleske.

“Imamo prostora i nalazimo se u centru grada. To je privlačno koncertnim promoterima“, poručio je Davidson.

Također je primetio da zvezde ulažu više truda u pozornicu i produkciju, što znači da putuju u pratnji brojnih kamiona.

“Neki zvezde stižu i s 90 kamiona, a mi imamo dovoljno mesta da ih sve ugostimo“, dodao je.

Obožavatelji Beyonce na društvenim mrežama predviđaju da bi njena bina na svetskoj turneji Renaissance World Tour mogla biti široka 53 metra i dugačka 29 metara, ali te mere ne uključuju pistu i dodatnu manju pozornicu.

Poređenja radi, na njenoj poslednjoj turneji po dvoranama 2013. kada je posetila i tadašnju Kombank arenu, glavna bina bila je manja od pola veličine kakva se sada očekuje na stadionima.

„Izvođači moraju ići s jednog mesta na drugo i brzo ulaziti i izlaziti, a ovakvi im prostori štede novac“, pojasnio je Davidson.

S većim turnejama dolaze i veći rizici, kazao je direktor stadiona Wembley Liam Boylan.

“Velik je pritisak. To je veliko kockanje za promotere jer je sve veće: više kamiona, više radnika, više opreme“, rekao je Boylan za BBC.

Promoteri su odgovorni za organizaciju događaja uživo i osiguravanje prodaje ulaznica. Moraju da proceniti da li je interes za određenog umetnika dovoljno velik da popuni tako velike prostore.

“Promoteri će reći da vam garantuju puno novca, ali ako se show ne prodaje, oni su odgovorni“, dodaje Boylan.

John Cornwell radi kao muzički promoter više od 25 godina. Dosad je organizovao turneje za izvođače kao što su Muse, Blink 182 i Kings of Leon. On je bio zadužen za to da odredi gde će ovoga leta u Ujedinjenom Kraljevstvu nastupiti Arctic Monkeysi u sklopu turneje po stadionima.

“Potražnja za bendom je velika. Prodali smo 500 hiljada ulaznica samo u Engleskoj i Walesu“, rekao je za BBC.

Arctic Monkeys će svirati na Ashton Gate stadionu Bristol Cityja, Carrow Road stadionu Norwich Cityja i Riverside stadionu FC Middlesbrougha – tri mesta i grada koji trenutno nemaju dvorane.

„Želeli smo da što više obožavatelja vidi bend u sklopu turneje po zemlji, a ne samo u Sheffieldu, Londonu i Manchesteru“, dodaje.

Istaknuo je da stadioni omogućavaju više slobode produkcijskim timovima umetnika, koji mogu „dizajnirati pozornicu i zvuk kako bi posvuda omogućili najbolji doživljaj za obožavatelje“

„Pozicioniranje audiosistema, na primer, može se prilagoditi posebnoj akustici svakog mesta“, dodaje.

Ali glavni nedostatak turneja po stadionima je taj što umetnik ima malo vremena za odabir. Koncerti ne smeju da ometaju glavnu delatnost stadiona: sportske događaje.

“Teško je uklopiti koncerte u kalendar jer mogu uništiti fudbalski teren“, tvrdi Boylan.

Otkrio je da je Beyoncin tim želeo Wembley, ali su se datumi turneje kosili s FA kupom.

Čini se da stadionske turneje neće uskoro prestati, no Steve Davidson kaže da je „istinski zabrinut zbog cena nekih promotera“.

„Mi ne određujemo cene ulaznica za koncerte, koje su često veće od 100 funti. Naše ulaznice na dan utakmice iznose 29 funti i to je ogromna razlika“, kaže Davidson.

Dodaje da, iako koncerti daju veliki podsticaj trgovini u Sunderlandu, promotore treba podsetiti da je tamo prihod manji nego u Londonu.

Boylan kaže da je i stadion Wembley pogođen povećanim troškovima energenata, šta znači da se cena najma prostora povećava, a troškove snose potrošači.

„Kada vodite računa o prostoru, ali i o zaradi, ne želite previše da naplatite ljudima, ali svoje troškove morate da pokrijete. Vrlo smo svesni šta se događa u svetu i s čime se ljudi moraju nositi“, poručio je. 

Photo by Yosra El-Essawy/Invision for Parkwood Entertainment/AP Images