Prošle školske godine, učenici u srednjim školama širom Srbije kroz projekat Finansijska pismenost uz podršku mentora iz šest kompanija imali su priliku da na praktičnim primerima i kroz radionice nauče šta je investiranje, kako se planira kućni budžet, kako funkcionišu banke, krediti, štednja, osiguranje i još mnogo toga. Svesni značaja funkcionalnog znanja, naročito ove vrste pismenosti i njenog uticaja na donošenje kvalitetnijih odluka i budućnost mladih, Grupa za obrazovanje koju čine Dostignuća mladih u Srbiji, Nordeus fondacija, Inicijativa Digitalna Srbija i Centar za promociju nauke, nastavlja sa edukacijom, za još više škola, ovog puta uz podršku 10 partnera iz sektora bankarstva, osiguranja i telekomunikacija.

Novi ciklus – tri puta više učenika uz podršku još više partnera i mentora

Pilot program rezultirao je uspehom – đaci su pokazali veliko interesovanje i učešće, nastavnici su dobili podršku za ovu važnu vrstu pismenosti za svoje đake i podršku privrede, a mentori se povezali sa mladima i dobili bolji uvid u to kako oni razmišljaju. Ovo su bili dovoljni razlozi da program dobije svoj još kvalitetniji i obimniji nastavak.

Od decembra ove godine, program nastavlja da se realizuje u više od 20 gradova, više od 50 učionica, čime će biti obuhvaćeno oko 1500 dece. Pored toga, povećao se i broj partnera zainteresovanih za učešće u ovom programu. Uspeh i relevantnost programa ogleda se i u tome da su svi partneri pilot programa ostali kao još veća podrška za dalji razvoj, uz četiri nova partnera. Tako će u narednom ciklusu učestvovati 53 biznis mentora iz 10 kompanija – A1 Srbija, Banka Intesa, ProCredit banka, OTP banka, Telekom Srbija, UniCredit banka, Erste banka, Generali osiguranje, Mastercard i Wiener Städtische osiguranje.

Nakon celodnevnog treninga za mentore iz kompanija i nastavnike iz cele zemlje u Nordeusu, niz radionica održaće se u periodu od decembra do marta, kada oni zajedno ulaze u učionice i prenose znanje i svoje iskustvo mladima, upoznaju ih sa svojim zanimanjima i odgovoraju na sva njihova pitanja i dileme. Učenici će učestvovati u radionicama koje će se obraditi planiranje kućnog budžeta, kvizovima kroz koje će upoznati osnovne finansijske pojmove, kao i studijama slučaja tokom kojih će saznati šta je to investiranje i kako funkcioniše.

Tokom pilot projekta kreiran je i priručnik za pripremu mentora za predavanja i radionice. Za skalirani program ove školske godine, priručnik dobija svoju dopunjenu verziju, kroz koje će đaci imati priliku da rade sa još relevantnijim primerima, prilagođenim mladim i novim studijama slučaja.

Tržišni igrači zajedno za bolju budućnost mladih

Pilot program, realizovan u prošloj školskoj godini, obuhvatio je 15 srednjih škola različitih profila u 13 gradova širom zemlje, i više od 500 učenika. Više od 15 mentora iz kompanija A1 Srbija, Banca Intesa, OTP banka, Wiener Städtische osiguranje, Mastercard i Telekom Srbija, kroz saradnju sa nastavnicima, podelilo je svoja znanja u učionicama širom zemlje sa mladima, podstičući ih da učestvuju u interaktivnim radionicama, i timskim radom i kroz igru nauče sve o pojmovima sa kojima će se susresti već u bliskoj budućnosti.

“Za mene je ovo bilo jedno sasvim novo iskustvo i divan način da mi profesionalci svoj mali doprinos damo zajednici i njenom najvažnijem delu: mladima”, utisak je jednog  od mentora predavača.

Kako za đake, tako i za profesore, iskustvo rada sa predstavnicima kompanija, bilo je jedinstveno i korisno. Biznis mentori su uspeli da primere iz svakodnevice, kada je reč o finansijskim odlukama, približe đacima na inovativan i praktičan način. Pored toga, profesionalci su imali priliku da steknu uvid u to kako mladi razmišljaju i koja su njihova interesovanja.

“Postali smo mnogo svesniji kako život funkcioniše i kako treba da razmišljamo za budućnost, ali i kako da budemo bolja podrška svojim porodicama. Za neke finansijske pojmove ili odluke smo čak mi postali ti koji edukujemo svoje roditelje ili bake i deke”, izjavila je jedna od učenica, učesnica pilot programa Finansijska pismenost.

Funkcionalna znanja, poput finansijske pismenosti, u velikoj meri utiču na kvalitet odluka u svakodnevnom životu, pa tako i na sam kvalitet života. Što ranije budu dostupna mladim ljudima, to su njihove šanse za uspeh u životu veće. Ova znanja i veštine se već nalaze u privredi, među stručnjacima različitih zanimanja, a ovaj program je odličan primer kako se mogu podeliti i biti odlična nadogradnja formalnom obrazovanju u školama svih profila u zemlji.

Organizacije koje čine Grupu za obrazovanje

Grupa za obrazovanje osnovana je u septembru ove godine sa ciljem zajedničke podrške obrazovanju, čine je:

  • Nordeus fondacija osnovana je sa ciljem da se pomogne deci i mladima da steknu veštine, znanja i kompetence potrebne za uspeh u digitalnoj ekonomiji kroz podršku obrazovanju i razvoj podsticajnog i kreativnog okruženja.

U oblasti podrške obrazovanju, fokus je na sprovođenju inovativnih programa zasnovanih na interdisciplinarnom pristupu, iskustvenom učenju i razvoju kompetenci za 21. vek. Dok u oblasti razvoja ekosistema kreativnih industrija, Nordeus fondacija nastavlja sa dosadašnjim naporima Nordeusa kroz sopstvene programe i udruživanjem sa brojnim kompanijama kroz organizacije poput Inicijative Digitalna Srbija i Srpske gejming asocijacije čiji je Nordeus i suosnivač.

  • Centar za promociju nauke (CPN) je javna institucija, koju je 2010. godine osnovalo Ministarstvo nauke Srbije sa zadatkom da promoviše nauku i tehnologiju. CPN sprovodi programe i aktivnosti radeći sa istraživačkim i obrazovnim institucijama u Srbiji i širom sveta, a blisko sarađuje i sa republičkim ministarstvima, medijima i privatnim sektorom. Misija CPN-a je da premosti jaz između nauke i društva okupljajući sve relevantne aktere i širu javnost u procesu istraživanja i inovacija. CPN teži da integriše društvo u istraživačke procese, kako bi se ono, uz uvid u potrebe građana, što adekvatnije suočavalo sa društvenim izazovima.
  • Inicijativa „Digitalna Srbija“ je nevladina i neprofitna organizacija sa strateškim ciljem razvoja jake, globalno konkurentne digitalne ekonomije u Srbiji. Pored vodećih digitalnih igrača u zemlji koji su osnivači Inicijative „Digitalna Srbija“, ona danas okuplja više od 30 organizacija i kompanija članova iz različitih sektora relevantnih za rast digitalnog ekosistema, uključujući tehnologiju, bankarstvo i finansije, telekomunikacije, konsalting, obrazovanje i istraživanje, zatim advokatske, medijske i farmaceutske kuće, kao i organizacije za podršku startapima.

Cilj Inicijative „Digitalna Srbija“ je stvaranje poslovnog okruženja koje je u službi digitalne ekonomije. Na putu ka tom cilju ulaže u strateške programe u oblasti formalnog i neformalnog obrazovanja, razvoja startap ekosistema, pravno-regulatornog okvira, digitalne infrastrukture i javnog dijaloga o digitalnoj transformaciji.

  • Organizacija Dostignuća mladih u Srbiji je deo globalne mreže Junior Achievement Worldwide, osnovane 1919. godine, koja obuhvata 121 zemlju na svim kontinentima i predstavlja najveći svetski program preduzetničkog obrazovanja koji godišnje pohađa više od 10 miliona učenika.

Misija organizacije je priprema i osposobljavanje učenika za uspešan život i rad u savremenom svetu u kome su najveće vrednosti inovativnost i preduzetnička inicijativa.

Uz podršku međunarodnih donatora i partnera iz poslovnog sektora u Srbiji, organizacija Dostignuća mladih u Srbiji već 17 godina kroz implementaciju svojih programa i aktivnosti na svim nivoima obrazovanja ukazuje na značaj preduzetničkog obrazovanja čiji su direktni ishod veća zapošljivost mladih, bolja konkurentnost na tržištu rada, osamostaljivanje i brže uključivanje u društvo kao i pokretanje sopstvenog posla, posebno u okviru programa Učenička kompanija.