GamesCon manifestacija, koja se održava na Beogradskom sajmu, traje već gotovo 10 godina. Prvih pet do šest godina je išla apsolutnom uzlaznom putanjom: svaki put je bilo više izlagača, više gostiju, više stvari da se testiraju, saznaju, vide. A onda je 2020. došla pandemija i ugasila sva kulturna dešavanja. I čini se da se GamesCon nikada nije oporavio od naglog prekida, jer od kako se vratio na Sajam je svako održavanje sve… siromašnije.

Prethodne godine, manifestacija se odigravala u dve hale, te iako je broj posetilaca bio solidan zbog veličine prostora je delovalo polu-prazno. Takođe je bio vidan i nedostatak pojedinih izlagača i učesnika. Ove godine je ova praznina još osetnija, jer je ponuda manja no prethodne godine, a izostali su svečano otvaranje i zatvaranje festivala. Ovo je prokomentarisano i od posetilaca koji su došli prvi put što samo potvrđuje vidnost praznine.

Strip izdavači su došli u minimalnom broju, od čega su Darkwood i System Comics imali najveću ponudu izdanja. Isto važi i za prodavce društvenih igara jer su bili prisutni samo Mipl i Bottle Gnome iz Kragujevca. Tu su svakako bili i Serbian Tabletop Guild (STG) koji su predstavili društvene igre domaćih kreatora. Bilo je nekolicina domaćih studija za razvoj igara koji su predstavili svoje kreacije, ali deluje da su ista bez nekog vidnog napretka u dizajnu ili mehanikama samih igara u odnosu na identiče prezentacije od prošle godine.

Jedno od najvećih interesovanja su izazvali klubovi ljubitelja društvenih igara, poput kluba “Tvoj potez”, koji su doneli hrpu bordgejmova da posetioci probaju. Ljudi iz paba Zmajeva pećina iz Beograda su organizovali kratke partije “Laguma i zmajeva”, opštepoznati Dungeons & Dragons, za koje se tražio termin više.

Mesto više se tražilo i za realistični simulator F-16 u organizaciji pilota Dejana Pantića, a bio je i solidan broj zainteresovanih za Rock Band. Zanimljivo je da su u okviru GamesCona bili tattoo studio i rehabilitacioni centar Fenix, usmeren ka problemima onih koji rade u IT industriji.

GamesCon 2023 nas nije oduševio, delovao je praznjikavo i tužnjikavo

Ove godine je bilo više učesnika cosplay takmičenja pod okriljem cosplay udruženja Valinor. Zanimljivo je da su se učesnici više potrudili oko svojih kostima ali i izvedbi, te su koreografije bile utegnutije a pojedinci su čak naučili i tekst koji izgovaraju napamet. Turniri u video igrama su imali ok posećenost, a zanimljivo je napomenuti da su paneli sa gostima u potpunosti bili okrenuti ka kreaciji društvenih igara kao i TTRPG-u (Tabletop Role Playing Games), kao što su gore pomenuti “Lagumi i zmajevi”.

Velika je šteta ako GamesCon bude još jedna u nizu manifestacija koja će se ugasiti usled ustajalosti sadržaja iako za istu vidno postoji interesovanje veoma šarenolike demografije koju okuplja ljubav ka kompjuterskim igrama, društvenim igrama, stripovima i generalnoj geek (sub)kulturi.

Autor: Milan Krunić