Opera i teatar Madlenianum uvek je bila okrenuta i svojoj najmlađoj publici, kojoj smo prvobitno držali radionice za slušanje klasične muzike i praćenje operske predstave, da bismo se, kao članica Opere Evropa i RESEO organizacije, 2007. godine priključili proslavi 400 godina opere u svetu, gde je naš program proslave te godine proglašen za najbolji.

Od te godine svaki maj je mali praznik opere u našoj kući, pa tu tradiciju nismo želeli da zanemarimo ni u ovoj nemiloj situaciji, te vam ove nedelje poklanjamo predstave za decu i mlade, ali dozvoljavamo da “zavirite” i iza scene i vidite kako nastaju muzičke predstave. Prva opera na našoj sceni prilagođena i mlađem uzrastu bila je opera Mudrica Karla Orfa, premijerno izvedena 2000. godine, u režiji Nona Dragovića i pod dirigentskom palicom Gorjana Korunoskog. Snimili smo i dokumentarni film – Mudrica – iza scene (reditelj Marko Popović) o nastanku ove opere, gde gledaoci mogu pratiti sve faze nastanka najkompleksnije scenske forme. 2013. godine pokrenuli smo Program za decu i mlade, kako to dolikuje svakoj ozbiljnoj operskoj kući u svetu. Uvek smo se trudili da najmlađoj publici, školskoj i predškolskoj deci, ponudimo program koji bi im otvorio širom vrata opere i omogućio prvi korak i susret sa muzičkom predstavom, bez straha i uz zabavu. Zato smo naše predstave za decu i mlade skratili i prilagodili uzrastu. Operu Čarobna frula Volganaga Amadeusa Mocarta, rediteljke Ane Radivojević Zdravković, koja traje veoma dugo, skratili smo na oko sat vremena ostavivši najvažnije numere i delove. Predstavu smo isključivo radili s mladim autorima i pevačima, od kojih je većina profesionalnu karijeru započela baš na našoj sceni, da pomenemo recimo Savu Vemića, koji trenutno peva na svetskim operskim scenama. Da bismo mogli da putujemo sa našim predstavama u udaljene krajeve naše zemlje, prilagodili smo ih drugim scenama, tako da se predstave izvode uz pomoć klavira. Čak smo i operu Mudrica posle Velike scene prilagodili za Scenu Studio i izvodili veziju Fridriha Vaneka za dva klavira i udaraljke.

Ne samo da smo naše pozorište otvorili za najmlađe gledaoce, već smo ga otvorili i za mlade stvaraoce. Osmislili smo konkurs za produkciju teksta mladog stvaraoca i dramaturga, a mnoge predstave-pobednici konkursa se i danas nalaze na našem redovnom repertoaru. Onda smo napravili muzičko-dramsku radionicu gde smo uz pomoć audicije okupili mlade pozorišne stvaraoce, željne učenja i mentorstva starijih kolega, ali i iskazivanja sopstvenog pozorišnog izraza. Tako je nastala predstava Prisutnost, kao kolektivan čin mladih pozorišnih stvaralaca koja je posle višemesečnog rada imala prezentaciju pred publikom, a kasnije je uključena u repertoar Velike scene, a bila je i na gostovanju! Zato vam ove nedelje emitujemo one predstave koji su naši pokušaji da u čarobni svet pozorišta prizovemo najmlađe i sve one koji će jednog dana biti naša stalna publika, ali i saradnici. Važimo za jedino pozorište kod nas koje neguje sve žanrove na svom repertoaru, što ćemo vam prezentovati na ovom Virutelnom putovanju.

Izborom opere Mudrica, u okviru koje je inkorporirana i opera Mesec, prva opera Karla Orfa, velikog nemačkog kompozitora, dirigenta, teatrologa, ali iznad svega pedagoga, koji se u okviru svoje Schulwerk – Osnovnog obrazovanja u muzici i plesu, koji je razvijao godinama i čiji su metod razvijanja senzibiliteta dece za klasičnu muziku i muzičko pozorište prihvatile mnoge škole, nije slučajna. Vodeći se modelom bajki kroz koju deca najlakše uče Orf je izabrao poznate bajke iz bavarskog folklora i sa ritmički prijemčljivom muzikom napravio spoj jezika, muzike i plesa, što je osnovni koncept njegovog učenja.

“Elementarna muzika nikada nije muzika, već formira jedinstvo sa pokretom, plesom i govorom. To je muzika koja stvara sebe, u kojoj učestvujemo ne samo kao slušatelji, već i kao učesnici.” Karl Orf

Kombinujući igru i improvizaciju u procesu nastanka predstave, reditelj Nono Dragović i koreograf Vojćeh Misiuro su učesnicima pružili visok stepen kreativne slobode, gde su oni mogli da se iskažu u svojoj integrisanoj umetničkoj aktivnosti. Tako smo zaista na jednoj probi prisustvovali “rađanju” Mudrice u tumačenju Anete Ilić, koja je prvi put zaigrala u jednoj operskoj predstavi, a autori su uz sugestivnu Orfovu muziku uspeli da probiju četvrti zid pozorišne scene i uvuku publiku u radnju o pobedi dobra nad zlom. U ovoj svojevrsnoj transformaciji u istinski lik umetnicima su svakako pomogli i likovni elementi predstave, poput monumentalne scenografije Miodraga Tabačkog i živopisnih kostima, nekih vešto izvedeni od slame, Angeline Atlagić. Naša bajka o kralju (moć i sila) – Miodrag Miša Jovanović i mudroj devojci – Tanja Obrenović (mudrost i domišljatost) sa druge strane, sa lajtmotivskim isticanjem ansambla „tri skitnice“ (Igor Matvejev, Branislav Kosanić, Nenad Jakovljević) u prvi plan, približava se antičkim rešenjima „kolektivnog komentatora“, kao i teatarskoj simbiozi i sintezi i neverovatno korespondira sa vremenom u kome je odigrana premijera ove predstave – 13. oktobra 2000, što ćemo videti i u dokumentarnom filmu Marka Popovića koji emitujemo isto veče posle predstave. Predstava je izvedena na BEMUS-u (2000) i na scenama Narodnog pozorišta u Beogradu (2001) i JDP-a (2004), a kao verzija sa dva klavira gostovala je u Negotinu na Mokranjčevim danima (2004), u Pozorištu mladih u Novom Sadu (2004) i na NIMUS-u u Nišu (2004).

 Virtuelno putovanje za decu i mlade u operi i teataru Madlenianum

Poznato je iz raznih naučnih istraživanja da muzika Volfganga Amadeusa Mocarta na poseban način utiče na dečju psihu, unapređuje razvoj inteligencije kod dece, smanjuje agresivnost i hiperaktivnost, donosi miran san i razvija kod dece dimenzije apstraktnog mišljenja! Da ne govorimo o tome koliko muzika ovog genijalnog autora čini da se deca upoznaju sa najkvalitetnijim delom ljudskog duha od kad je postojanja, obrazuje ih i možda može da pomogne da se razvoj muzike i umetnosti uopšte u budućnosti kreće boljim, humanijim pravcem, ukoliko se stvara od strane umetnika koji su odrastali na Mocartu! Slušanje Mocartove muzike, još od vremena kad je nastala, od planetarne važnosti je, a nesumnjivo je da u najnovijem dobu koje obiluje ekspanzijom vrednosti dijametralno suprotnih od prefinjenosti Mocartovog dela, slušanje njegove muzike postaje sve važnije. Upravo je zbog njegove važnosti Mocart izabran kao prvi kompozitor u Programu za mlade.

Skraćena verzija Mocartove opere Čarobna frula, urađena kao bajka prilagođena deci, svakako deci pruža jedan nov i zabavan način slušanja Mocarta i gledanja pozorišne predstave. Poznato je da se u stvaranju predstava za decu opravdano pribegava korišćenju muzike u što intenzivnijoj meri, jer ona prilazi srcu čak i kad dete ne razume tekstualni deo predstave i sadržaj priče. A Čarobna frula je nesumnjivo muzičko remek-delo koje srcu ne može da ne priđe, te će deca koja verovatno u operu još nisu odlazila, neosetno srcu primiti tu umetnost posredstvom Mocartovog muzičkog genija. Na ovoj predstavi su stasavali mladi pevački glasovi koji su se kasnije otisnuli i u svet: Aleksandra Jovanović kao Kraljica noći svoj debi je napravila prvo na našoj sceni, a potom je istu rolu pored Narodnog pozorišta i SNP-a pevala i u Nacionalnoj opera Berlina i u Bečkoj državnoj operi. Sava Vemić u ulozi Sarastra je debitovao na našoj sceni, a istu ulogu pevao je i u Geteovom teatru u Nemačkoj i u novom Nacionalnom teatru u Tokiju. Branislava Podrumac kao Papagena je prvi put zapevala operu u Madlenianumu, upravo u ovoj operi…

Opera Ljubavni napitak

Operom Ljubavni napitak Gaetana Donicetija proširujemo naš program za mlade i za decu, u želji da stvaramo operski podmladak, buduće ljubitelje operske umetnosti. Opera se izvodi na srpskom jeziku, u skraćenoj verziji i uz klavirsku pratnju, kako bi bila dostupna i publici u unutrašnjosti naše zemlje koja nema scenske kapacitete za izvođenje kompletnih opera. Ljubavni napitak je komična opera satkana od priče o radosti, ljubomori, zaljubljenosti, igri, pre svega ljubavi. Prelepa Adina čita priču o čudesnom napitku koji rešava sve ljubavne probleme i mladi Nemorino u tome vidi način da se Adina napokon zaljubi u njega. Dolazak doktora Duklamare u selo događa se u pravom trenutku. Nemorino od njega otkupljuje ljubavni napitak i time započinje niz smešnih i interesantnih dešavanja koja pokazuju šta je sve zaljubljena osoba spremna da učini. Na kraju, najvažnije je upoznati pravu ljubav, pronaći prave vrednosti u životu i potvrditi da život ima smisla jedino ako ga delimo sa osobom koju volimo.

U režiji i dramatizaciji Tadije Miletića, opera počinje velikom pijacom, gde se u žamoru i gužvi između ostalih stvari prodaje i sam ljubavni napitak. Režijskom koncepcijom se ukida tzv. „četvrti zid“, i dramska radnja se odvija svuda, a počinje već u foajeu gde pevači dočekuju posetioce. Umetnički rukovodilac projekta je dirigent Stanko Jovanović, uz klavirsku saradnju pijaniste Vladimira Gligorića. Legendarna arija Una furtiva lagrima predstavlja jednu od najpoznatijih i najveličanstvenijih dela operskog stvaralaštva, a u izvođenju solista Vladimira Lalića i Tibora Hevešija dobija nov i mladalački polet.

Predstava koja je nastala kroz kreativni proces u koji su bili uključeni mladi glumci i pevači, koji su sami izabrali uloge, pisali tekstove, komentarisali sa kolegama svoje izbore, stvarili su jedinstvenu predstavu-radionicu-laboratoriju, zajedničko scensko delo koje je odraz njihovih ideja i njihovih talenata. Uz pomoć Ane Radivojević Zdravković, direktorke Drame Madlenianuma i dramaturškinje Marijane Aracki, u kostimu po izboru: Jasmine Petrović, Vide Radovanov, Anje Aleksić i Pandore Andrejević, uz saradnika za muziku Dragane Anđelić Bunjac, mladi umetnici stvorili su predstavu koja je iskrena, ispovedna i zabavna, jer priča o temama koje interesuju mladu generaciju.

Tokom četiri meseca rada, kroz dramski studio iskristalizovao se libreto, zanimljiva sudbinska priča o mladiću iz malog grada u Srbiji, koji kao uspešan košarkaš dobija stipendiju univerziteta u San Dijegu, u Kaliforniji, gde se zaljubljuje u devojku iz imućne porodice, studentkinju operske režije. Ljubav je inspirativna i on se hrabro upušta u pisanje libreta za operski projekat. To nam omogućuje da pratimo oživljavanje zamišljenih likova, uz komponovanu muziku. Susrećemo i dramske likove koji simbolišu holivudski glamur. U fragmentima i uz songove smenjuju se njihove ispovesti, snovi, događaji i prepliću se njihove sudbine, u kojima je jedno zajedničko – žeđ za ljubavlju i slobodom. Delo obiluje grupnim scenama, zahtevnim scenskim pokretom i koreografijama koje su takođe kreacija samih učesnika. Mladi umetnici su dokazali da je potencijal njihovog stvaralaštva ogroman, da su svestrani i da na najbolji i najprofesionalniji način koriste veštine i znanje koje su stekli svojim obrazovanjem. Prošavši kroz praktično sve faze nastajanja teatarskog čina, mladi umetnici su poput tinejdžera koji prolaze kroz dramatične faze odrastanja, doživeli porođajne grčeve stvaralačke energije u traganju za adekvatnim rešenjima, za snažnom i uverljivom ekspresijom, lišenom kiča, patetike, laži, formalizma. Ono što je na premijeri zadivilo gledaoce bila je iskrena doživljenost protumačenog teksta, emotivna identifikacija, uverljivost i nadasve – demonstracija novih talenata umetnika koje ćemo nesumnjivo gledati u nekim drugim ulogama na srpskim scenama.

Predstave se emituju preko youtube kanala i prikazivanje navedenih predstava nije komercijalnog karaktera i jedini cilj je pružanje podrške građanima u uslovima vanredne situacije i mera koje se preduzimaju pod sloganom “Ostani kod kuće”. Prikazani snimci nemaju karakter javnog izvođenja predstave. Sve podatke o on-line izvođenjima naših predstava, kao i intervjue sa autorima i protagonistima možete naći na sajtu www.madlenianum.rs i na društvenim mrežama. Za sva pitanja možete se obratiti na: publicrelations@madlenianum.rs Pratite nas!

Foto: PR Madlenianum