Gabrijela Bonur Šanel, poznatija kao Koko Šanel, bila je revolucionarna dizajnerka 20. veka. Svojim talentom je obeležila modnu scenu tadašnjice, i uspela da stvori kompaniju koja to i danas čini.

Gabrijela je imala buran i haotičan život, još od ranog detinjstva. Nakon smrti njene majke, otac ju je, zajedno sa sestrama, ostavio u sirotištu. Odrastajući bez roditeljske ljubavi, utehu je pronašla u krojačkom zanatu, koji je u domu za nezbrinutu decu i naučila.

Kada je napunila osamnaest godina, otišla je iz sirotišta i zaposlila se u krojačkoj radnji. Volela je i da peva, što je činila u obližnjem kabareu. Pretpostavlja se da je nadimak Koko dobila zbog pesama koje je često pevala, “ Ko ko ri ko” i “ Ko je video Koko”.

Koko je počela da dizajnira šešire i otvorila je svoju prvu radnju, u Parizu 1910. godine, pod imenom “Šanel moda”.

Od šešira, preko parfema i nakita, pa do moderne ženske garderobe inspirisane muškom modom, pravljenom od skromnijih i ležernijih materijala, Koko je stvorila potpuno nov i originalni izgled ženske mode. Cilj njenog brenda je bio da ženama pruži mogućnost da jedu ili da se smeju, a da se pritom ne onesveste, kako je ona rekla.

Iako talentovana umetnica i jedna od najvažnijih modnih ličnosti, Šanelova je bila otvoreno antisemitistički nastrojena i često se mogla videti u društvu nacista. Kada su Nemci okupirali Pariz, ona se preselila u hotel Ric i živela iznenađujuće lagodnim životom, u odnosu na situaciju u kojoj se njena država tada nalazila. Jedan od njenih partnera bio je baron Hans Ginter od Dinklaga, oficir nemačke vojne obaveštajne službe.

Dok je rat trajao sve radnje kuće Šanel bile su zatvorene, jer je Koko smatrala da rat nije vreme za modu. To bi i bila najbolja odluka u tom trenutku, da ona slobodno vreme nije iskoristila kako bi sarađivala sa okupatorima. Ništa se nije moglo dokazati do 43 godine nakon njene smrti, kada je francuska obaveštajna služba otkrila dokumente koji svedoče o njenom saradjivanju sa nacistima.

Najme, Koko je bila agent F-7124, i tajno ime bilo joj je Vestminster, po jednom od njenih bivših partnera. Kretala se u društvu bogatih, koji su se baš kao i ona, gnušali Jevreja, komunizma i socijalizma i preko tih poznanstava stekla je dobar deo svog bogatstva.

Izgradila je neosporivu karijeru, modnu imperiju i potpuno promenila tok mode i dizajna prošlog veka.

Njeno pravo lice otkrilo je ružnu stranu ove talentovane žene i pokazalo istinu koja se krije iza njenog uspeha. Popela se do vrha, ali na koji način i po koju cenu? Da li je, posle istine koja je isplivala na videlo, ona zaslužila slavu koja prati njeno ime? To je, pretpostavljam, na vama da zaključite.

Tekst: Katarina Mandić